Toolkit: Weapons, War and Women in the MENA Region

Scroll down for English

دليل معرفي: الأسلحة والحرب والنساء في منطقة الشرق الأوسط وشمال افريقيا

خلفية
تعاني منطقة الشرق الأوسط وشمال أفريقيا من انتشار الأسلحة. فقد أصبح قصف المدن والبلدات ممارسة شائعة في النزاعات المسلحة في شتى أنحاء المنطقة، مما أسفر عن خسائر كبيرة في صفوف المدنيين وسبب دماراً للمدارس والمنازل والمشافي والأسواق وغيرها من البنى التحتية الضرورية لحياة الإنسان. وتتوفر على نطاق واسع البنادق وغيرها من الأسلحة الفردية التي توقع الخراب أثناء النزاعات وبعدها. وغالباً ما تتأثر النساء بشكلٍ بالغٍ ومجحفٍ من استخدام الأسلحة المتفجرة في المناطق المأهولة بالسكان، بالإضافة الى أنهن يكتوين بنار العنف الناجم عن استخدام الأسلحة الفردية ، لاسيما حينما يتم جلب هذه الأسلحة الى المنازل، مما يؤدي إلى تفاقم العنف المنزلي أثناء النزاعات وبعد انتهائها.

عمل الرابطة في مجال مناهضة انتشار الأسلحة

تقوم رابطة النساء الدولية للسلام والحرية بمراقبة ودراسة كيفية تأثير تجارة السلاح الدولية التي تغذي الحروب في الشرق الأوسط وشمال أفريقيا على المدنيين، بالأخص النساء والفتيات. نقوم برصد من أين تأتي الأسلحة، ومن يستخدمها، ومن يموت بسببها، وكيف تقوم بتغيير حياة النساء والفتيات. ونحن نسعى كذلك إلى الدعوة على المستويين المحلي والدولي لوقف بيع هذه الأسلحة التي تسهل وتزيد من انتهاكات حقوق الإنسان، بالإضافة الى الكشف عن المستفيد من العنف في المنطقة.

وبناء على ذلك، قامت رابطة النساء الدولية للسلام والحرية بإطلاق دليل معرفي حول الأسلحة والحرب والنساء في منطقة الشرق الأوسط وشمال افريقيا بهدف تحليل تدفق الأسلحة إلى بلدان النزاعات، ولا سيما العراق وليبيا وسوريا واليمن، وتسليط الضوء على كيفية تأثيرها على حياة المدنيين وكذلك الأثر المجحف على النساء. الرجاء الضغط هنا للإطلاع على أهداف هذا الدليل وقراءة المزيد عن عملنا في مجال مناهضة انتشار الأسلحة. 

ميزات هذا الدليل

وعلى الرغم من أن العديد من الموارد الأخرى تسلّط الضوء على أثر نقل الأسلحة على المدنيين أثناء النزاعات، فإن هذا الدليل يركز بشكل خاص على الأبعاد الجندرية لنقل الأسلحة التي غالبًا ما يتم تجاهلها أو التغاضي عنها. وفي هذا الإطار، يسعى الدليل إلى تسليط الضوء على الرابط والعلاقة السببية بين عمليات نقل الأسلحة إلى الحكومات والجهات المسلحة الأخرى في المنطقة وبين العنف القائم على النوع الإجتماعي و الآثار المجحفة على النساء.

ملاحظة: أن الأرقام المدرجة في الرسوم البيانية والفيديو لا يقصد بها أن تكون شاملة لجميع الأطراف المتحاربة في بلدان النزاعات قيد الدراسة. وحرصًا من فريقنا على استخدام مصادر موثوقة لا غير، ونظرًا لعدم إمكانية الحصول على معلومات دقيقة أو موثوقة حول مصادر أسلحة الجماعات المسلحة غير الحكومية، لم نتمكن من إدراج أرقام كافية عن مصادر أسلحة هذه المجموعات. وبالرغم من ذلك، بإمكانكم العثور على معلومات أكثر تفصيلًا عن بعض الجماعات المسلحة غير الحكومية في الندوة المسجلة/الويبينار.

يتألف الدليل من الموارد التالية:

١. ندوة مسجلة (ويبنار) تهدف الى تسليط الضوء على عمليات بيع السلاح إلى الحكومات والأطراف المسلحة الأخرى في منطقة الشرق الأوسط وشمال أفريقيا، ومناقشة بعض مبيعات الأسلحة الرئيسية وارتباطها بقصف المدن والبلدات والمناطق المأهولة الأخرى، إضافةً إلى العنف القائم على النوع الاجتماعي. كما تسعى الندوة الى طرح بعض التحديات المرتبطة بتتبع مبيعات الأسلحة والنظر في الجهود الدولية لوقفها.

٢. رسم بياني/انفوغرافيك باللغتين العربية والإنجليزية يهدف إلى كشف عمليات نقل الأسلحة والنفقات العسكرية وأنواع الأسلحة المستوردة إلى العراق وليبيا وسوريا واليمن، وتسليط الضوء على ما لها من آثار مدمرة من حيث عدد الضحايا، والحاجة الإنسانية، والعنف الجنسي والعنف القائم على النوع الإجتماعي، والنزوح الداخلي.

 

٣. شريط مصور/فيديو باللغة العربية مع ترجمة باللغة الإنجليزية، والهدف منه هو استخدامه كأداة معرفية تسلّط الضوء على الآثار الجندرية لعمليات نقل الأسلحة باستخدام تقنية تفاعلية وسهلة الاستعمال. ومن السهل أيضا مشاركة هذا الفيديو على وسائل التواصل الاجتماعي وغيرها من المنصات الإعلامية.

ندعوكم الى مشاركة هذه الدليل حول الأسلحة والحرب والنساء في منطقة الشرق الأوسط وشمال افريقيا ضمن شبكاتكم لضمان وصول المعلومات الى اكبر عدد من الناشطات والناشطين في مجال حقوق المرأة وبناء السلام!

Background

The Middle East and North Africa region is gravely suffering from the proliferation of weapons. Bombing of towns and cities has become a common practice in armed conflicts across the region, causing heavy civilian casualties and the destruction of schools, homes, hospitals, markets, and other infrastructure necessary for human life. There is also widespread availability of guns and other small arms that wreck havoc during and after conflicts. Women often suffer the gravely and disproportionately from the use of explosive weapons in populated areas, they also bear the brunt of small arms violence, especially when guns are brought home exacerbating domestic violence and during and after conflicts.

WILPF’s work in countering arms proliferation

WILPF monitors and analyses the impact of international arms trade that fuels conflict in the MENA region on civilian population, particularly women and girls. We track where the weapons come from, who uses them, who is killed or injured by them, and how they change the lives of women and girls. We also advocate to stop the transfer of arms that facilitate and increase human rights violations on the national and international levels and expose those profiteering from violence in the MENA region.

WILPF has therefore created a toolkit on Weapons, War and Women in the MENA Region to analyse the flow of arms into countries in conflict, particularly Iraq, Libya, Syria and Yemen, and underscore how they impact the lives of civilians and women disproportionately.

Why is this toolkit unique?

Although many other resources highlight the impact that arms transfers have on civilians during conflict, this toolkit gives particular emphasis on the gendered dimensions of arms transfer that regularly goes unnoticed. In that sense, the toolkit seeks to highlight how arms transfers to governments and other armed actors in the region can be linked to gender-based violence and inflict disproportionate effects on women.

Disclaimer: It is important to note that the numbers included in the infographics and video are not meant to be comprehensive to all warring parties in the conflict countries under study. Our dedicated team has included credible resources only, and given that no reliable information could be obtained for non-State armed groups, we were unable to reflect those in all the materials of the toolkit. Users can however find more elaborated information on some non-State armed groups in the webinar.

The toolkit is composed of the following:

  1. Webinar in Arabic that seeks to examine arms transfers to governments and other armed actors in the MENA region, discuss key arms transfers and their connection to bombing of towns and cities and other populated areas, as well as to gender-based violence, and highlight some of the challenges of tracking these arms transfers, and look at international efforts to stop them
2. Infographic in Arabic and English that aims to expose arms transfers, military expenditures and types of weapons imported to Iraq, Libya, Syria and Yemen, and shed the light on what their devastating effects are in terms of casualties, humanitarian need, sexual and gender-based violence, and displacement.
3. Video in Arabic with subtitles in English that serves as an informative tool to highlight the gendered impacts of arms transfers using an interactive and user-friendly technique, which not only translates the message in a simplified language but is also easy to share on social media and other platforms.

Share the Weapons, War and Women in the MENA Region toolkit among your networks!

 
© 2014 WILPF International | All rights reserved | About this website | webmaster